لپه


لپه منبع غنی فیبر است به همین دلیل برای کاهش کلسترول خون و کاهش بیماری‌های قلبی – عروقی توصیه می‌شود.
لپه از گروه حبوبات، یک گیاه دولپه‌ای است و در خانواده نخود جای می‌گیرد. می‌دانید که حبوبات ارزش غذایی بسیار بالایی دارند و مناسب‌ترین جایگزین برای گوشت هستند زیرا علاوه بر پروتئین، مقداری نشاسته هم دارند. بنابراین هم انرژی بدن را تامین می‌کنند و هم پروتئین مورد نیاز را به مصرف‌کننده می‌رسانند.

مواد مغذی لپه
* هر واحد غذایی لپه که حدود یک فنجان نپخته است، معادل یک واحد گوشت یعنی 60 تا 90 گرم وزن دارد. بیش‌ترین ارزش غذایی حبوبات به پروتئینشان بازمی‌گردد و برای افرادی که دچار سوءتغذیه هستند، کودک یا سالمندند یک انتخاب مناسب تلقی می‌شوند. با خوردن هر 100 گرم لپه 22 گرم پروتئین تامین می‌شود بنابراین کسانی که گوشت نمی‌خورند، بهتر است که لپه را به عنوان یکی از اعضای خانواده حبوبات با برنج مخلوط و آن را مصرف کنند.
* از نظر انرژی یک واحد غذایی لپه پخته، حدود 231 کیلوکالری انرژی و 16 گرم پروتئین دارد.
* لپه منبع خوب ویتامین B١، B٦ و اسیدفولیک نیز می‌باشد البته به شرطی که خیلی پخته نشود چون ویتامین‌های گروه B در برابر حرارت ناپایدارند.
* جالب است بدانید که لپه از منابع گیاهی کلسیم نیز هست به طوری که با خوردن 100 گرم از آن حداقل 60 میلی‌گرم کلسیم تامین می‌شود البته این مقدار جذب پایین‌تری دارد اما برای آن‌هایی که شیر و لبنیات نمی‌خورند یک عادت غذایی مناسب تلقی می‌شود.
لپه منبع غنی فیبر است به همین دلیل برای کاهش کلسترول خون و کاهش بیماری‌های قلبی – عروقی توصیه می‌شود.

میزان کالری و ارزش غذایی در هر 100 گرم لپه
کالری کل: 341
کالری حاصل از چربی: 10
چربی کل: 1.2 گرم
چربی اشباع شده: 0.2 گرم
کلسترول :0
سدیم : 15 گرم
کربوهیدرات کل: 60.4 گرم
فیبر : 25.5 گرم
شکر: 8 گرم
پروتئین: 24.6 گرم
کلسیم: 55 میلی گرم
پتاسیم: 981 میلی گرم

لپه و بیماری‌های قلبی عروقی
* لپه منبع غنی فیبر است به همین دلیل برای کاهش کلسترول خون و کاهش بیماری‌های قلبی – عروقی توصیه می‌شود.
* عامل دیگری که باز هم لپه را در کاهش بیماری‌های قلبی – عروقی و تنظیم فشارخون برجسته می‌سازد، وجود پتاسیم است. به طوری که هر واحد آن حدود 710 میلی‌گرم پتاسیم دارد. در مقابل پتاسیم، مقدار سدیم لپه کم است و به همین خاطر به افراد فشارخونی خوردن آن توصیه می‌شود.
* لپه مانع از ایجاد پلاک در رگ‌های خونی می‌شود از این رو به حفظ سلامت قلب کمک می‌کند.

لپه و کم‌خونی فقر آهن
لپه از نظر مواد معدنی منبع خوب آهن بوده و برای افرادی که کم‌خون هستند، ماده غذایی مناسبی به حساب می‌آید. مصرف هر پیمانه لپه، 14درصد نیاز روزانه بدن به آهن را تامین می‌کند.
لپه و سلامت دستگاه گوارش
همان‌طور که ذکر شد لپه منبعی غنی از فیبر است به همین دلیل برای پیشگیری از یبوست توصیه می‌شود و احتمال ابتلا به بیماری‌های روده را کاهش می‌دهد و در کاهش وزن نیز موثر است.

لپه و بیماری دیابت
آخرین تحقیقات انجام‌شده بیانگر این است که لپه حاوی کلسیم و منیزیم و اسید چرب است و از این لحاظ برای بیماران دیابتی فوق‌العاده عالی است. لپه موجب می‌شود که کلیه‌های این بیماران خوب کار کند و چون حاوی آنتی‌اکسیدان نیز هست برای کاهش فشارخون بالا بسیار خوب و مفید است.
گفتنی است کربوهیدرات و پروتئین موجود در حبوبات باعث می‌شوند فرد دیابتی مدت زیادی در طول روز احساس سیری کند و به سراغ مواد شیرین نرود.
همچنین لپه دارای فیبر بالایی است و می‌تواند جایگزین خوبی برای نان و برنج باشد، البته هنگام طبخ نباید خیلی زیاد پخته شود.

لپه در مقایسه با سایر حبوبات
بهتر است لپه در برنامه غذایی هفتگی حداقل یکی، دو بار مصرف شود. یکی از ویژگی‌های بارز لپه در مقایسه با دیگر حبوبات این است که سریع پخته می‌شود. البته لپه هم مانند سایر حبوبات نفاخ است اما چون پوست آن گرفته می‌شود به مراتب نفخش کمتر از سایر حبوبات بوده و خیلی نیاز به خیساندن ندارد اما افرادی که احساس می‌کنند با مصرف لپه دچار نفخ می‌شوند، بهتر است آن را خیسانده، آب آن را دور بریزند و بعد آن را به غذایشان اضافه کنند.



غذاهایی که لپه در آنها کاربرد دارد!
کوفته آلو دلمه فلفل کوفته تبریزی مرغ ترش حلیم بادمجان




روغن کنجد

کنجد یکی از گیاهان هزار خاصیت طبیعت است که بسیاری از مواد معدنی ، اسید های چرب غیر اشباع و مقداری آهن را در خود جای داده که درمیان انواع گیهان دارویی و دانه های روغنی دارای جایگاه ویژه


خواص مواد


مشاهده همه ...






چیکن استروگانف

چيكن استروگانف یک مدل از غذاي معروف روسي بيف استروگانفه. ورژنهاي مختلفي از اين غذا در دنيا وجود داره .كافيه یکم توش تغيير داده بشه تا به يك طعم جديد برسید.
چيكن استروگانف رو ميتونيد با پاستا يا برنج يا نان سرو كنيد و يا به تنهايي ميل كنيد


ویژه ها

اگپلنت پارمزان
ارسال : chef somi
حمص اسفناج
ارسال : chef somi
سالسا فرسکا
ارسال : chef somi
مافین ژامبون و پنیر
ارسال : ندا سروستانی
چیکن استروگانف
ارسال : chef somi
ژیگو
ارسال : chef somi
فتوش لبنانی
ارسال : مینو محمدی
کرم کارامل
ارسال : سحر ناز





فتوش لبنانی

فتوش یک سالاد نونی شامی است که از مخلوط شدن تکه‌های سرخ شدهٔ پیتا، سبزی و تره‌بار درست می‌شود.فتوش جزو خانوادهٔ غذا‌های فتات یا فتا که نان خشک پایهٔ اصلی آنهاست.
در فتوش با توجه به فصل و مزه، سبزیجات و گیاهان مختلفی وجود دارد. در مقایسه با تبوله، سبزیجات در تکه‌های نسبتا بزرگی خرد می‌شوند. معمولا در فتوش از سماق استفاده می‌شود تا مزه‌ای ترش ایجاد کرد.






كاربران برتر

 
chef somi
امتياز : 81843
 
ندا سروستانی
امتياز : 62488
 
golara valianpour
امتياز : 33335
 
شف سارا
امتياز : 31384
 
سحر ناز
امتياز : 22098


پربازديدترين ها



جديدترين ها












کلیه حقوق برای سایت فودبــرد محفوظ می باشد © 1394