لپه


لپه منبع غنی فیبر است به همین دلیل برای کاهش کلسترول خون و کاهش بیماری‌های قلبی – عروقی توصیه می‌شود.
لپه از گروه حبوبات، یک گیاه دولپه‌ای است و در خانواده نخود جای می‌گیرد. می‌دانید که حبوبات ارزش غذایی بسیار بالایی دارند و مناسب‌ترین جایگزین برای گوشت هستند زیرا علاوه بر پروتئین، مقداری نشاسته هم دارند. بنابراین هم انرژی بدن را تامین می‌کنند و هم پروتئین مورد نیاز را به مصرف‌کننده می‌رسانند.

مواد مغذی لپه
* هر واحد غذایی لپه که حدود یک فنجان نپخته است، معادل یک واحد گوشت یعنی 60 تا 90 گرم وزن دارد. بیش‌ترین ارزش غذایی حبوبات به پروتئینشان بازمی‌گردد و برای افرادی که دچار سوءتغذیه هستند، کودک یا سالمندند یک انتخاب مناسب تلقی می‌شوند. با خوردن هر 100 گرم لپه 22 گرم پروتئین تامین می‌شود بنابراین کسانی که گوشت نمی‌خورند، بهتر است که لپه را به عنوان یکی از اعضای خانواده حبوبات با برنج مخلوط و آن را مصرف کنند.
* از نظر انرژی یک واحد غذایی لپه پخته، حدود 231 کیلوکالری انرژی و 16 گرم پروتئین دارد.
* لپه منبع خوب ویتامین B١، B٦ و اسیدفولیک نیز می‌باشد البته به شرطی که خیلی پخته نشود چون ویتامین‌های گروه B در برابر حرارت ناپایدارند.
* جالب است بدانید که لپه از منابع گیاهی کلسیم نیز هست به طوری که با خوردن 100 گرم از آن حداقل 60 میلی‌گرم کلسیم تامین می‌شود البته این مقدار جذب پایین‌تری دارد اما برای آن‌هایی که شیر و لبنیات نمی‌خورند یک عادت غذایی مناسب تلقی می‌شود.
لپه منبع غنی فیبر است به همین دلیل برای کاهش کلسترول خون و کاهش بیماری‌های قلبی – عروقی توصیه می‌شود.

میزان کالری و ارزش غذایی در هر 100 گرم لپه
کالری کل: 341
کالری حاصل از چربی: 10
چربی کل: 1.2 گرم
چربی اشباع شده: 0.2 گرم
کلسترول :0
سدیم : 15 گرم
کربوهیدرات کل: 60.4 گرم
فیبر : 25.5 گرم
شکر: 8 گرم
پروتئین: 24.6 گرم
کلسیم: 55 میلی گرم
پتاسیم: 981 میلی گرم

لپه و بیماری‌های قلبی عروقی
* لپه منبع غنی فیبر است به همین دلیل برای کاهش کلسترول خون و کاهش بیماری‌های قلبی – عروقی توصیه می‌شود.
* عامل دیگری که باز هم لپه را در کاهش بیماری‌های قلبی – عروقی و تنظیم فشارخون برجسته می‌سازد، وجود پتاسیم است. به طوری که هر واحد آن حدود 710 میلی‌گرم پتاسیم دارد. در مقابل پتاسیم، مقدار سدیم لپه کم است و به همین خاطر به افراد فشارخونی خوردن آن توصیه می‌شود.
* لپه مانع از ایجاد پلاک در رگ‌های خونی می‌شود از این رو به حفظ سلامت قلب کمک می‌کند.

لپه و کم‌خونی فقر آهن
لپه از نظر مواد معدنی منبع خوب آهن بوده و برای افرادی که کم‌خون هستند، ماده غذایی مناسبی به حساب می‌آید. مصرف هر پیمانه لپه، 14درصد نیاز روزانه بدن به آهن را تامین می‌کند.
لپه و سلامت دستگاه گوارش
همان‌طور که ذکر شد لپه منبعی غنی از فیبر است به همین دلیل برای پیشگیری از یبوست توصیه می‌شود و احتمال ابتلا به بیماری‌های روده را کاهش می‌دهد و در کاهش وزن نیز موثر است.

لپه و بیماری دیابت
آخرین تحقیقات انجام‌شده بیانگر این است که لپه حاوی کلسیم و منیزیم و اسید چرب است و از این لحاظ برای بیماران دیابتی فوق‌العاده عالی است. لپه موجب می‌شود که کلیه‌های این بیماران خوب کار کند و چون حاوی آنتی‌اکسیدان نیز هست برای کاهش فشارخون بالا بسیار خوب و مفید است.
گفتنی است کربوهیدرات و پروتئین موجود در حبوبات باعث می‌شوند فرد دیابتی مدت زیادی در طول روز احساس سیری کند و به سراغ مواد شیرین نرود.
همچنین لپه دارای فیبر بالایی است و می‌تواند جایگزین خوبی برای نان و برنج باشد، البته هنگام طبخ نباید خیلی زیاد پخته شود.

لپه در مقایسه با سایر حبوبات
بهتر است لپه در برنامه غذایی هفتگی حداقل یکی، دو بار مصرف شود. یکی از ویژگی‌های بارز لپه در مقایسه با دیگر حبوبات این است که سریع پخته می‌شود. البته لپه هم مانند سایر حبوبات نفاخ است اما چون پوست آن گرفته می‌شود به مراتب نفخش کمتر از سایر حبوبات بوده و خیلی نیاز به خیساندن ندارد اما افرادی که احساس می‌کنند با مصرف لپه دچار نفخ می‌شوند، بهتر است آن را خیسانده، آب آن را دور بریزند و بعد آن را به غذایشان اضافه کنند.



غذاهایی که لپه در آنها کاربرد دارد!
مرغ ترش حلیم بادمجان کوفته آلو دلمه فلفل کوفته تبریزی




کدو سبز

کدو از نظر علم گیاه شناسی یک میوه ی تابستانی است اما از نظر پخت و پز به عنوان یک سبزی در نظر گرفته می شود که خیلی هم ارزش تغذیه ای زیادی دارد و برای سلامتی بسیار مفید است.


خواص مواد


مشاهده همه ...






سالسا فرسکا

در اسپانيايي سالسا salsa يعني سس. كه معمولا به يك سس با بيس گوجه فرنگي اطلاق ميشه اين سس ميتونه با مواد خام يا پخته شده درست بشه و فرم سالادي يا ديپي داشته باشه. در دنيا سالساهاي مختلفي با اسامي متفاوتي وجود داره.
سالسا فرِسكا يك سالساي بسيار معروفه كه بيشتر شكل سالاد داره و از مواد خام و تازه تشكيل شده و اصلا اسمش هم از همين مياد. سالسا فرسكا معمولا تشكيل ميشه از گوجه فرنگي و پياز و فلفل. و ساير مواد اغلب بهش اضافه ميشه از جمله: آبليمو و سركه سيب و گشنيز و آوكادو و خيار و ميگو و انبه و ...


ویژه ها

چیکن استروگانف
ارسال : chef somi
رست بیف
ارسال : chef somi
بروشتای میگو و پنیر
ارسال : chef somi
ژله خرده شیشه
ارسال : ندا سروستانی
پیراشکی گوشت و قارچ
ارسال : chef somi
شیرینی مغربی
ارسال : ندا سروستانی
کیک سیب
ارسال : ندا سروستانی
چای سرد (ice tea)
ارسال : ساناز ذاکر
کاپوچینو
ارسال : ندا سروستانی





کرم کارامل

یک دسر فرانسوی با پایه کرم کاستارد و لایه ای از کارامل.برای راحتی و زیبایی بهتر است که در قالبهای تک نفره درست شود.
این کرم یکی از گزینه های مناسب مهمانیها و تولدهای شماست و بسیار خوشمزه است و تهیه آن آسان است.طعم کرم کارامل خانگی با کرم های پودری آماده بسیار متفاوت است.






كاربران برتر

 
chef somi
امتياز : 251148
 
ندا سروستانی
امتياز : 153849
 
golara valianpour
امتياز : 111161
 
شف سارا
امتياز : 104388
 
سحر ناز
امتياز : 72200


پربازديدترين ها



جديدترين ها












کلیه حقوق برای سایت فودبــرد محفوظ می باشد © 1394